Assalamualaikum dan selamat sejahter semua

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua"Ilmu itu harus dimanfaatkan, diajar dan disampaikan kepada orang lain walaupun hanya sepatah kata, kerana ilmu yang menimbun kelak hanya akan merugikan"
Kongsikanlah ilmu-ilmu yang ada di sini dengan seadanya NAMUN semua gambar adalah Hak Milik Peribadi Keluarga Rose@QasehNurlisa.

Translator

Tuesday, December 3, 2013

Puding Karamel Tanpa Telur


Assalamualaikum,
Banyak-banyak jenis puding, puding karamel bunyinya agak 'outstanding' mungkin kerana perkataan karamel tu agaknya.Tapi kalo puding tanpa telur cmne yer...sedap ke sedangkan biasanya karamel dan telur tu bersahabat baik.kamcing selalu.Yang sebenar-benarnya Rose suka bereksperimen..bukan buat ujikaji kat sekolah ke..ape..ke..jauh sekali buat master atau phd tajuk berkaitan.Cabaran tu macam satu keseronokan.Kalo menjadi la kan.Kalo tak...ish..ish..bersabaaaar.Ada mood nanti buat n buat lagi.Oklah,hasil eksperimen tadi terbukti karamel tanpa telurpun tak kurang mengancam rasanya..itu pendapat sayalah.Kalo nak tau betul ke tidak, Ce Cube...Ce Cube..
Jangan lupa copy dan buat respi kat bawah nanti ye


 
Puding Karamel Tanpa Telur

A) 2 senduk gula

B) 1 bungkus agar-agar serbuk
4 cawan air
2 1/2 senduk gula

C) 1 tin susu cair(lebih kurang 400g)
2 sudu makan tepung kastard
1 sudu vanilla
(Campur sebati semua bahan C)
 
Cara-cara
hanguskan gula cam buat karamel utk puding karamel yang lain gak…biasanya saya hanguskan gula terus atas acuan,bila da kaler emas tuang air sikit..pastu ketepikan..
Dalam periuk didihkan bahan B. kecilkan api kemudian masukkan bahan C. kacau rata selama lebih kurang 3 minit @ sehingga adunan sedikit pekat. Matikan api, tuang adunan dalam acuan yang berisi gula hangus.
Bekukan sebentar, dan hidang. (lebih sedap dihidang sejuk-sejuk)

No comments:

Post a Comment

Silakan