Assalamualaikum dan selamat sejahter semua

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua"Ilmu itu harus dimanfaatkan, diajar dan disampaikan kepada orang lain walaupun hanya sepatah kata, kerana ilmu yang menimbun kelak hanya akan merugikan"
Kongsikanlah ilmu-ilmu yang ada di sini dengan seadanya NAMUN semua gambar adalah Hak Milik Peribadi Keluarga Rose@QasehNurlisa.

Translator

Friday, January 31, 2014

Vanilla Kek Blueberry Filling Yummylicious

Assalamualaikum. Soalan pertama nak tanya..tau tak harga satu slice kek blueberry? Tak tau..tak taukan..RM5.60!! Fullamak kalo 10 dah berapa.Alamat kempunanlah kak cik mak cik adik kecik nak makan kek ni puas2.Jilat jari ajelah.1 keping mana cukup hu2. Sudahlah tu..tok sah nangis.Jom jalan ke blog Madiha aka Ratna untuk share respinya. Dengan izin ye Kak Madiha dan Rahel.Saya kongsikan di sini supaya peminat tegar kek blueberry dapat buat sebiji kek blueberry ini dan makan sepuasnya..oopps.. seadanya ya.




Sponge Cake With Blueberry Filling

MaDiHaA adaptasi dari resepi Kek Span Coklat (Noraini Zakaria)
Sumber : Rahel

Bahan:
240g tepung kek/tepung superfine
130g gula kaster
110ml minyak masak
100ml susu segar
20g ovallet
6 biji telur gred A
1 st baking powder
1 st esen vanila

Cara:
 
1. Panaskan oven. Griskan acuan. Alas dasar acuan dgn baking paper.
2. Pukul telur, gula, ovallet, tepung s'fine, BP sehingga kembang dan gebu selama 5 minit.
3. Perlahankan mixer, masukkan susu cair & esen vanilla. Teruskan lagi memukul selama 5 minit. Tuangkan minyak & gaul sebati.
4. Tuang ke dalam acuan. Bakar selama 45 mint atau hingga masak.
5. Bila kek sudah masak, telangkupkan (atas redai) selama 5 minit. Keluarkan kek & boleh dihidangkan atau dihias dengan aising kegemaran.
 

Blueberry Cake (Sponge Cake)
Bahan2
1 biji kek span vanila (seperti resepi di atas)
Filling blueberry secukupnya
500 ml fresh cream/ non diary whipping cream

Bahan sirap lemon (sapu sebelum letak bluberry filling dan fresh cream atas sekali)
30 gm gula pasir
150 ml air suam
1 biji lemon (ambil jusnya)

Cara menyediakan
1. Sediakan dahulu kek span vanila (seperti resepi di atas) & sejukkan dahulu kek.  Sementara itu.. sediakan sirap lemon dengan melarutkan gula dalam air suam & campurkan dengan jus lemon. Ketepikan dahulu.
2. Putar fresh cream/whpping cream sehingga gebu. Jangan terlalu lama memutar, berhenti bila nampak fresh cream dah gebu & kaku.
3. Kek span vanilla di belah/potong kepada 3 lapisan. 
4. Letakkan satu lapis kek di atas papan kek.  Basahkan lapisan kek dengan sirap lemon menggunakan berus kuih sehingga permukaan kek agak basah. Kemudian sapukan di atas kek dengan lapisan nipis bluberry filling & akhir sekali sapukan pula dengan fresh cream.
5. Lapiskan pula dengan lapisan kedua kek & ulang proses yang sama seperti step no. 4 di atas. Teruskan dengan lapisan ke tiga tetapi untuk lapisan ketiga atau yang terakhir ini cukup sekadar dibasahkan dengan sirap lemon sahaja di atas permukaan kek.
 6. Sapukan keseluruhan kek dengan fresh cream & licinkan fresh cream tersebut.. Hiaskan dengan lebihan blueberry filling di atas kek.



Bahagikan kek kepada 3 bahagian ( gunakan pisau atau benang).Jika tidak yakin mudah je..bahagikan adunan kepada 3 dan bakar selapis demi selapis.Selamat bukan!

 Sapukan sirap lemon hingga keseluruhan kek basah.Sapukan jem blueberry dan susun buah blueberry di atasnya.Terlupa snap gambar masa ni

Paipkan whipp cream di atas blueberry filling dan buah blueberry tadi hingga tutup kesemua bahagian
 Akhirnya sapukan keseluruhan kek dengan whipp cream dan sejukkan dalam peti ais sebelum dimakan

 Dahpun siap..silakanlah semua

No comments:

Post a Comment

Silakan