Assalamualaikum dan selamat sejahter semua

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua"Ilmu itu harus dimanfaatkan, diajar dan disampaikan kepada orang lain walaupun hanya sepatah kata, kerana ilmu yang menimbun kelak hanya akan merugikan"
Kongsikanlah ilmu-ilmu yang ada di sini dengan seadanya NAMUN semua gambar adalah Hak Milik Peribadi Keluarga Rose@QasehNurlisa.

Translator

Tuesday, December 3, 2013

Masak Taucu Ikan Siakap Goreng - teringat zaman dolu2

Hari ni bila anak-anak sebut baru Rose perasan..bukan terperasan ya... dah lama (padahal baru 1 minggu je) tak masak taucu ni. Faberet anak-beranaklah pendek citer. tak kiralah ikan siakap ke..kembung ke..tongkol ke..waima telurpun akan ditaucukan..he..he..Yang penting keluarga bahagia ye tak. Siapalah kita tanpa anak-anak dan husben yang akan makan ape je yang kita masakkan. Bila request plak..kembangggg. Agaknya tu yang orang kata 'air tangan ibu'... Setakat taucu telur tu serius cakap uols malu nak n3 kat cinikan...kan.. Teringat masa kecik2 dulu mak akan masak double triple ikan taucu ni..kata mak ( Rose saaaaangat setuju) makin lama simpan makin sodap. Kalo tak percaya cuba buat dan simpan ya ( maksudnya.. sebelahkan dahulu bahagian yang nak disimpan tu.jangan usik.. yang lain tu makan nyum..nyum)
Ok macam biasa kita tengok respi ni. Alhamdulillah Rose dah biasa sangat buat ikan taucu ni jadi tak yahlah mintak bantuan pak cik gugle...bahagia rasanya bila anak-anak n husben makan bertambah-tambah. Dibenarkan mengopy dan mengepes respi ni kecuali gambar-gambar yang diisytiharkan Hak Milik Peribadi Rose@QasehNurlisa




Resipi Warisan : Rose@QasehNurlisa

Ikan Siakap Goreng Masak Taucu
Bahan-bahan
1 ekor ikan siakap sederhana besar  (ikutlah ikan apa dan  berapa orang nak makan.. yang ni untuk 4 orang makan sampai malam...he2)
2 camca besar taucu ( biasa guna taucu 'Opah' dalam botol tu..kalau yang warna hitam tu tak berapa umph rasanya..bukan sebab kalernya ye tuan puan)
1 camca besar kicap manis cair ( tak letakpun tak ape)
2 cawan air (Rose suka kuah banyak)
Sedikit sos ikan
2 biji bawang besar saiz sederhana - dihiris nipis
3 ulas bawang putih - dihiris
nipis
6 biji cili api ( pedas baru umph...tak mesti letak ya)
1 inci halia - dihiris nipis
1 biji bawang besar - potong bulat-bulat
1 biji timun ( bisanya Rose belah macam buat acar tu..terpulangla ye)
5-7 biji cili hijau ( belah tengah tapi tak putus)
2 keping asam keping ( jika saiz besar letak satu cukup) 
Kunyit dan garam untuk menggoreng ikan
Bawang goreng untuk hiasan

Cara-caranya:
1. Ikan yang telah dibersihkan dipotong 3-4 ketul. Setelah ditoskan airnya,,sapu dengan kunyit dan garam dan goreng ( Rose suka ikannya garing sedikit).Toskan ikan2. Panaskan minyak dalam kuali,  tumis bawang besar, bawang putih, dan halia hingga kuning dan wangi3. Masukkan taucu dan masak sekejap 4. Masukkan air dan bila mula mendidih masukkan ikan dan tutup kuali sekejap saja      supaya ikan dan air taucu 'mesra'.
5. Masukkan kicap manis, asam keping dan sos ikan secukup rasa ( garam tak letak sebab ikan tadi dah cukup masin) 6. Masukkan timun,cili hijau, cili api dan bawang besar. Tutup sekejap dan bolehlah angkat Hidangkan dengan bawang goreng jika suka.** Tips: Asam keping dibuang kalo nak simpan taucu tu tuk esok hari..nanti masam plak.
 

No comments:

Post a Comment

Silakan