Assalamualaikum dan selamat sejahter semua

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua"Ilmu itu harus dimanfaatkan, diajar dan disampaikan kepada orang lain walaupun hanya sepatah kata, kerana ilmu yang menimbun kelak hanya akan merugikan"
Kongsikanlah ilmu-ilmu yang ada di sini dengan seadanya NAMUN semua gambar adalah Hak Milik Peribadi Keluarga Rose@QasehNurlisa.

Translator

Tuesday, December 3, 2013

Kek Coklat Moist Yummy2

Assalamualaikum..jumpa lagi.
Semalam teringin nak makan kek coklat.Fikir punya fikir nak wat yang tak simpel tak payah pukul- memukul.Bunyi bergaduh plak he2.Almaklumlah kita tak berapa nak cukup 'RIMAU' (taukan..duit le kata orang perak, negeri lain saya tak tau panggil apa) nak beli idaman setiap wanita Si Kitchen Aid yang fabulos malatop tu.Kalau tak ada 2K bercinta jelah dalam hati ye tak. Paling mengancam yang kaler pink tu uish...aduhaiiii...bersabarlah wahai hati.Jadi Pendek citer saya gunakan satu2nya mixer yang banyak berjasa sejak mula berkenalan 4 tahun lalu, brand Cornel tu.Ape pun..jasamu tetap kukenang ya mr cornel.
Rose suka kek ni tang moist dia tu..bakar ke kukus ke tak perlu risau.Mesti jadi punyalah.Jadi bagi yang baru nak belajar buat kek (macam lah kita terror..he..he) disarankan buat kek ni dulu.Pasti sedap dan moist je.Bukan ape..sebagai motivasi uols.First impression ..kata orang putih tu sangat penting.Pas tu nanti pasti berkobar-kobarlah semangat nak buat kek2 yang lain.Percayalah.....nyanyi lagu Datuk Siti skit.Untuk resipinya saya gunakan AlongRoz dari My Reseipi.com Minta izin kongsikan di sini ye.Moga bertambah rezki dan ceria selalu.


Alahai..dah tinggal separuh je kek dalam piring tu. Tak sempat sebab dah masuk dalam mulut.Rasanya umph...lemak..berkrim...Gambar bawah ni untuk showtime. Jom pakat buat hari  ni.Resipi kat bawah.

Kek Coklat Moist
Sumber: Dari buku koleksi oleh Cik Zubaidah oleh AlongRoz
Olahan : Oleh: Rose@QasehNurlisa
Bahan-bahan : ( 8-9 inchi bulat )

100g Serbuk Koko*
250g Gula Kastor
1 tin Susu Isian Cair*
200g Minyak Masak Sayuran*
250g Susu Pekat*4 biji Telur - pukul sehingga berbuih
150g Tepung Gandum
1 st Bic Soda
1st Baking Powder

Cara-cara

1.Campurkan kesemua bhn bertanda* dan masak dgn api perlahan sehingga licin. Tak payah sampai menggelegak.Satukan dgn telur yg di pukul tadi dgn mixer.
2.Gaulkan bhn2 kering & campurkan sedikit2 sehingga sebati.
3.Masukkan ke dlm tin yg di lapik & minyakkan.
4.Kukus selama 1 jam dgn api sederhana. Pastikan air telah menggelegak sebelum di kukus.Sejukkan dahulu sebelum di hiaskan dgn icing.
5.Untuk buttercream kat tepi, pukul 125g Butter, 125g majerin & 80g Gula ising. Bila dh sebati campur 100g coklat yg telah di cairkan
6.Untuk ganache atas kek lihat resipi dari hana6877: resipi no.4580. Mohon share kat sini ye hana
TOPPING Ÿ 3-5 sudu besar susu pekat Ÿ 1/4 cawan serbuk koko van houten Ÿ 2 sudu besar butter Ÿ 2 sudu besar susu segar Cara...campurkan semua bhn dan masak secara double boiler. Then bleh la curahkan kat atas kek yg dh sejuk td.. Hiaslah apa suka...Pastu simpan dlm peti sejuk beberapa jam sebelum dipotong. Taraa...dh siap...bleh la makan....


No comments:

Post a Comment

Silakan