Assalamualaikum dan selamat sejahter semua

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua"Ilmu itu harus dimanfaatkan, diajar dan disampaikan kepada orang lain walaupun hanya sepatah kata, kerana ilmu yang menimbun kelak hanya akan merugikan"
Kongsikanlah ilmu-ilmu yang ada di sini dengan seadanya NAMUN semua gambar adalah Hak Milik Peribadi Keluarga Rose@QasehNurlisa.

Translator

Tuesday, December 3, 2013

Kek Sarang Semut...emm lazatnya

Assalam.. sedang asyik mahsyuk berjalan-jalan mengintai kudapan petang, Rose tersinggah ( ayat cover line) kat blog Secubit Garam..sape lagi kalo bukan K.Nor yang tersangatlah  fofular tukan (ikhlas dari Rose) berbanding dengan blog ni yang cinonit je rasanya.Terpegun melihat endingproduct (gambar-gambarnya) yang cun melecun, belum lagi sajiannya. Kerling sana-sini Rose ternampak dan terpikat dengan respi satu ni .. kek sarang semut. Banyaknya sarang semut...
Paling touching uols bila Rose baca kisah arwah mak  K.Nor ...almaklumlah Rosepn dah x de mak ayah... kematu hu2..InsyaAllah...moga diberkati dan dirahmati arwah dengan perkongsian respi-respi tu.
Kek sarang semut ni pernah  Rose cuba buat dulu tapi sarang tak berapa nak menjadi pas tu terus sentapp!! hua...at last beli dikedai atau order dari kawan-kawan yang banyak sarang semut yang sedap..Emm tak brape puas hati bukannya pe..kalo dapat nak bagi keluarga makan dari air tangan kita sendirikan dan nak menderhaka sikit ubahsuai sikit ikut kesihatan ..gulanya...susunya..butternya DAN paling penting rasanya tetap mantop!!..BUKAN sekali-kali nak berjual (ada ke yang demam nak oder ha2...)
Jom tengok barang-barang yang memang dah ada stok kat umah kita tu.Izin dengan rendah hati mohon saya copy resepi warisan K.Nor ni ye....dengan izin ye .



Banyak tak sarang semutnya...kira bolehlah tu ye
Nampak sama je gambar tu kan he2....bezanya 1 gambar close up gelas dengan teh ais berpeluh                dan gambar 2 tu fokus pada keknya yang berlubang-lubang tu pulak...ada beza ke...ada ke...


Resipi asal Kek Gula Hangus arwah mak K.Nor
 Olahan oleh : Rose@QasehNurlisa 
Bahan-bahannya:
125gm butter
4 bj telur A
1/4 cawan susu pekat manis (Rose kurangkan)
1 cawan tepung gandum
1 cawan air
1 1/4 cawan gula (Rose guna 1 cawan je)
2 sudu kecil soda bikarbonat

Caranya:
Cairkan butter dan biarkan sejuk.
Goreng gula hingga hancur dan masukkan 2 cawan air. Kacau hingga sebati dan cair. Biarkan sejuk.
Telur dikacau hingga cair (jgn dipukul) dan masukkan susu. Kacau hingga sebati.
Masukkan butter cair, tepung gandum (yg diayak bersama dgn soda bikarbonat) dan gula hangus kedalam adunan telur.Kacau hingga sebati dan tapiskan.
Tuang ke dalam loyang (7" x 7") yg dah digriskan dan dialas dgn baking paper.
Peram selama 3 - 4 jam (lagi lama lagi elok utk menghasilkan lubang2 yg lebih banyak)
Bakar dlm oven yg dah panaskan 170 - 180C lebih kurang 40 - 45 min atau sehingga masak.

* perlu hati2 masa menuang air kedalam gula yg tengah panas dan masa mengacaunya ya.. bubbling tu boleh mencederakan kalau tak berhati2..


updated:
Berdasarkan pd eksperiman yg dah berjaya CMGebu buat, kek ni perlu dibakar dgn menggunakan api bawah sahaja utk tempoh 35 min pertama, lepas tu baru la di on kan api atas dan teruskan proses membakar lebih kurang 10 min lagi ya. Test dgn lidi, utk pastikan kek telah pun cukup masak. Suhu yg digunakan 165 - 175C.

No comments:

Post a Comment

Silakan